A mai jogi sztorink kiváló példája annak, amikor a vállalkozásodat olyan irányból éri támadás, ahonnan nem számítasz rá. Nincs is annál bosszantóbb, mint amikor egy már lezártnak hitt ügy vihart kavar, ugye?
Megterveztetted a logódat, kifizetted a grafikus vagy designer számláját és már éppen kezded komfortosan érezni magad a pofás új logóval. Aztán egyik nap egy üzenetet kapsz a céges e-mailedre. Egy külföldi cég képviselője ír neked, hogy haladéktalanul tüntesd el a logódat a honlapodról és minden más marketinganyagodról, mert az egy az egyben megegyezik az ő logójukkal. Az e-mailhez csatolmányt is kapsz, egy képfájl a külföldi cég logójáról. Nézed a külföldi cég logóját, nézed a saját logódat, talán a színe mintha kicsit más lenne, de valóban, a két logó szinte ugyanaz. Hoppá!
Kétségbeesetten hívod a designer-t, hogy akkor ez így most hogy, kedélyesen elbeszélgettek és azt a magyarázatot kapod, hogy a logód elkészítésekor az inspirációt egy kifejezetten designerek által használt közösségi oldalról szerezte, egy oda feltöltött logót vett alapul, de azokon több változtatást is végrehajtott, így például megváltoztatta a színét.Leteszed a telefont és nem érted.
Ezért felhívod az ügyvédedet, aki tájékoztat róla, hogy egy jogi aknamezőn sétálgatsz, és mindenféleképpen tisztázni kell az alábbi kérdéseket:
1. Tényleg azonosak a logók?
Fontos, hogy itt azt kell megvizsgálnod, hogy a logók összhatásukban mutatnak- e olyan hasonlóságot, ami felveti az összetéveszthetőség kérdését. Vagyis bár történhettek kisebb módosítások, de ettől még a két logó hasonlítani fog egymásra.
2. Élvez a külföldi cég logója valamilyen különös jogi oltalmat (pl. védjegynek minősül-e)?
Adott esetben a védjegyoltalom fennállása tovább súlyosíthatja a helyzetet.Arról, hogy van- e védjegye a másik cégnek, magad is meggyőződhetsz egy egyszerű kutatással a hazai adatbázisban, illetve a közösségi védjegyek után is kutathatsz a European Trade Mark and Design Network adatbázisában.
3. Ki felel a jogsértésért? Kinek milyen igénye merülhet fel?
A rossz hír az, hogy a külföldi céggel szemben a logó használójaként te tartozol felelősséggel, ez elég nagy költséget is jelenthet, ugyanis el kell tüntetned a logót minden marketinganyagról.
4. Lehetnek-e igényeid a designerrel szemben?
Természetesen lehetnek. A designer felel az általa készített és átadott logó jogtisztaságáért, vele szemben igényelheted a logó eltávolításával, új logó terveztetésével, és a jogi eljárással kapcsolatos költségeid megtérítését.
Az ügyvéded nagyon előrelátó ember, ezért ingyen és bérmentve további hasznos tanácsokat is ad, hogy hogyan ne lépj bele ebbe a kutyagumiba még egyszer:
1. A technikailag lehetséges eszközökkel győződj meg logód jogtisztaságáról!
A Google képfelismerője kiváló eszköz lehet erre, 100%-os biztonságot nyilván nem nyújt, de legalább megtetted a tőled elvárhatót.
2. Fontold meg védjegyoltalom szerzését!
Ha külföldi célpiacokra is dolgozol, akár közösségi védjegyoltalmat is szerezhetsz, mivel ez még nagyobb biztonságot is adhat.
Nem olcsó, de nagyon kifizetődő lehet a későbbiekben, egy hazai védjegy lajstromozási eljárás kijön 74.800,- Ft-ból három áruosztályra, a közösségi védjegybejelentés már borsosabb, 900 euró három áruosztályért.
3. Tisztázzátok a felelősségi kérdéseket a logótervezési szerződésben!
Rendezzétek a logótervezési szerződésben minél pontosabban a szerzői jogok helyzetét, a jogtisztaságért a logó tervezőjének felelősséget kell vállalnia.
Ha további szellemi alkotásokkal kapcsolatos jogi kérdések és ügyvédi válaszok érdekelnek, akkor megtalálod őket itt.
(Képek forrása: stock photo, photodune.net)